خانه / گنجینه / چرا دوستی های ما ماندگار نیست

چرا دوستی های ما ماندگار نیست

چرا دوستی های ما ماندگار نیست ؟

* برای پاسخ به این سؤال که چرا دوستی های ما بعد از مدتی کهنه شده، از بین رفته و یا حتی به دشمنی تبدیل می شود جواب های گوناگونی داده شده است. به نظر می رسد برای پاسخ درست به این سؤال باید به ریشه دوستی ها و اساس و مبنای آنها مراجعه کرد.
* شروع سال تحصیلی از تازگی و طراوت خاصی برخوردار است، طراوتی که بسیاری از ما آن را تجربه کرده ایم، این تازگی و طراوت حتی ما را نسبت به وسایل مدرسه مان هم حساس می کند.
مثلاً کتاب هایمان را مرتب جلد می کنیم و با احتیاط از آنها مراقبت می کنیم. سعی می کنیم یادداشت هایمان را تمییز بنویسیم و کتابمان را خط خطی نکنیم. اما زمان کوتاهی که از سال تحصیلی می گذرد این سادگی و طراوت آرام آرام جای خودش را
به کهنگی می دهد به همین خاطر دیگر مثل اولِ سال از کتاب هایمان مراقبت نمی کنیم و برای آنها ارزش قائل نیستیم. بعضی از دوستی های ما هم شبیه کتاب هایمان هستند. یعنی خیلی گرم و صمیمی شروع می شوند اما بعد از مدتی سرد می شوند.
چرا این اتفاق می افتد؟
* ممکن است یک جواب این باشد که گذشت زمان باعث این اتفاق می شود، یعنی در همه مسائل با گذشت زمان انسان نسبت به موضوعی که دلبسته بوده است دلسرد می شود،  پس ما نباید به دنبال دلیلی برای این اتفاق باشیم زیرا خواه یا ناخواه
این اتفاق خواهد افتاد و ما نمی توانیم مانع آن بشویم. اما این جواب درست نیست؛ زیرا ما می بینیم رفاقت ها و دوستی هایی وجود دارد که با گذشت سالها ریشه دارتر و قوی تر می شوند. مثلاً در اطرافیان خودمان پیرمردهایی را می بینیم
که از جوانی با هم دوست بوده اند و این دوستی هایشان هنوز هم تازه و باطراوت است. اگر قرار باشد زمان باعث فساد دوستی ها و ایجاد جدایی ها باشد، باید آن رفاقت ها هم با گذشت زمان طولانی خراب می شد. به نظر می رسد پاسخ این سؤال را باید
در خود دوستی ها جستجو کرد. یعنی با نگاهی به دوستی های شکست خورده مان و تفکر درباره چرایی شکست آنها به خوبی می توانیم به پاسخ سؤال خود برسیم.
* به نظر می رسد پاسخ این سؤال را باید در یک سخن مشهور پیدا کرد، از قدیم گفته اند: “اگر ریشه درختی آفت زده و مریض و خراب باشد هر قدر هم که درخت تنومند و قوی و با برگ و بار باشد باز هم به خاطر وجود آن مریضی در ریشه بعد از مدت کمی
از بین خواهد رفت. وقتی به درخت دوستی هایی که بعد از مدتی دچار آفت و مریضی می شود نگاه می کنیم می بینیم که مشکل از ریشه این نوع دوستی هاست به عبارت دیگر ریشه های این دوستی ها مریض است و به همین خاطر بعد از مدتی
این دوستی ها دچار مخاطره می شود.
* امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: «لِلْأَخِلَّاءِ نَدَامَهٌ إِلَّا الْمُتَّقِینَ» ۱؛ هر دوستی، عاقبت منتهی به پشیمانی می شود مگر دوستی افراد باتقوا. این جمله حضرت خلاصه حرفهایی است که تاکنون بیان شد.
حضرت علی علیه السلام در این جمله به این اصل اشاره می کنند که وقتی ریشه دوستی ها بر اساس تقوا بوده و درخت دوستی سالم و صحیح باشد، باقی می ماند.
امام صادق علیه السلام نیز می فرماید: «أَلَا کُلُّ خُلَّهٍ کَانَتْ فِی الدُّنْیَا فِی غَیْرِ اللَّهِ- فَإِنَّهَا تَصِیرُ عَدَاوَهً یَوْمَ الْقِیَامَه» ۲؛ هر دوستی که در دنیا بر اساس و مبنای غیر الهی باشد در روز قیامت به دشمنی تبدیل می شود.
قرآن کریم هم می فرماید: «یَوْمَ یَعَضُ الظَّالِمُ عَلى یَدَیْهِ یَقُولُ یا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبیلاً»: ۳؛ [روز قیامت] روزى است که ستمکار دست هاى خود را به دندان مى گَزد [و] مىگوید: “اى کاش با پیامبر راهى برمى گرفتم”
* بنابر این دوستی آدمها اساس و ریشه ای دارد و آدم ها بدون علت با هم دوست نمی شوند و ماندگاری دوستی ها، وابستگی فراوانی به ریشه آنها دارد. اگر ریشه دوستی ها چیزی موقتی و زودگذر مثل قدرت یا پول و یا به طور کلی مسائل دنیوی باشد
بعد از مدتی این دوستی ها از بین خواهد رفت. اما اگر ریشه دوستی ها دائمی و همیشگی باشد مثل دوستی هایی که بر اساس معیارهای الهی است، دوستی ها تا پایان این دنیا و حتی در دنیا دیگر نیز امتداد خواهد داشت.
قران کریم در توصیفی که از بهشتیان می کند می فرماید: «وَ نَزَعْنا ما فی صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْواناً عَلى سُرُرٍمُتَقابِلین» ۴؛ کینه [و شائبه هاى نفسانى] که در سینه هاى آنان [بهشتیان] است را برکَنیم؛ آنها برادرانه بر تختهایى روبروى یکدیگر نشسته اند.
بر اساس این آیه «دوستی افراد با تقوا تا بهشت جاودان نیز ادامه پیدا خواهد کرد».

۱- بحارالانوار ج۶۶ص۲۰۷         ۲- همان ص۲۳۷          ۳- فرقان«۲۷»       ۴- حجر«۴»

منبع مقاله چرا دوستی های ما ماندگار نیست : کتاب کار دومین جشنواره ملی آیین دوستی

مطلب بالا در تصویر زیر نیز قابل مطالعه هست، همچنین با توجه به موضوع، تصویر زمینه ای زیبا جهت استفاده شما در زیر قرار داده شده است. باشد که در نشر معارف اسلامی گامی برداشته باشیم.

با کلیک بر روی تصاویر، تصاویر با کیفیت بالا قابل دریافت است.

 

چرا دوستی های ما ماندگار نیست 2

چرا دوستی های ما ماندگار نیست

تصویر زمینه با کیفیت بالا جهت استفاده در رایانه و تبلت

دوستی های ماندگار

دوستی های ماندگار

 

تصویر زمینه با کیفیت HD جهت استفاده در تلفن همراه

دوستی های ماندگار

دوستی های ماندگار

درباره حسن ایزدکتب

Avatar photo

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme